Sökmotoroptimering

Vad betyder sökmotoroptimering och hur skapar man en bra SEO?

Sökmotoroptimering eller SEO är något som vanliga konsumenter inte tänker på, men är en kritisk del av företags marknadsföring. Ett ord som att Googla har under 2000-talet blivit en synonym för att söka, och Google är ju egentligen bara en sökmotor sist och slutligen. Andra kända sökmotorer är t.ex. Yahoo och Bing. SEO är egentligen flera olika metoder att bygga och renovera en hemsida på ett sätt som hjälper till att den rankas högre hos olika sökmotorer. Man kan kalla SEO en samling av metoder som hjälper företagare eller personer att förbättra ens hemsida. Enligt Advanced Web Ranking klickar cirka 30% av alla sökmotorbesökare på den första länken och hemsidan, 15% på den andra och 10% på den tredje. Detta bevisar att desto högre man ligger i rangordningen på sökmotorn, desto flera besökare. Som exempel kan man använda sig av ett företag som säljer bilar. Ifall någon söker på en specifik bilmodell, har företagen man mycket högre chanser att få personen att besöka affären och göra köp.

 

Viktigt när man bygger upp hemsidan är att man lägger fokus på innehållet, göra sidan mobilvänlig, ha andra webbplatser länkad till din sida, en sådan kan vara återförsäljare, forum eller motsvarande.

 

Enligt Google är det viktigaste att tänka på att innehållet på webbsidan är hög kvalitet. Vad kan man räkna som bra innehåll då? Innehållet skall vara information rikt och ha olika nyckelord som man kopplas med din sida. Allting skall byggas upp på ett sätt så att det tilltalar besökaren.

Över hälften av sökningarna som görs på Google görs från olika sorters mobila enheter, som telefoner och tabletter. Sökmotorer rankar hemsidor som är mobilvänliga högre, även om personen söker på en dator.

 

Att bevisa åt sökmotorer att din webbsida har pålitlig information som är viktig och intressant är mycket viktigt, och görs lätt genom att andra sidor och företag har en länk till din webbsida. Det resulterar en högre position hos sökresultaten. Att ha länkar från andra sidor ger naturligtvis också mera besökare till dig, för det för med sig personer som använt andra sökord i sökmotorn.

Alla dina sidor skall ha en sammanlänkning och ha en URL och en titel som är beskrivande. Sökmotorerna skall också ha kunnat förstå webbplatsen och navigera på den, för att förstå vad den handlar om, vilket betyder att din hemsida måste vara organiserad.

 

Vad ger sökmotoroptimering för värde till företaget som får sökmotoroptimerade webbsidor?

-      Mera besökare, och det viktiga är att fokusera på Googles riktlinjer, som äger ungefär 75% av sökmotormarknaden.

-      SEO ger trygghet och pålitlighet till kunder, då man är lätt tillgänglig.

-      Med lokal SEO pratas det om ditt företag lokalt, och skapar engagemang.

-      SEO är billigt, och kostar inte stora summor för företaget.

-      Om du inte finns på första sidan då man söker efter produkter du säljer, är man inte en vinnare.

 

https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

https://www.searchenginejournal.com/why-seo-is-important-for-business/248101/

 

Kommentera här: