Persona

Inom marknadsföring använder man ofta begreppet persona. Persona är alltså ett begrepp på en person i din målgrupp, kan även identifieras som idealkund. En persona används då när företagen vill förstå kundens behov, dess behov och ansvarsområden så att företagen kan skapa bra innehåll som just din målgrupp är intresserad av. Att skapa en persona kommer att hjälpa dig som företagare att skapa en hemsida eller blogg som hjälper dig att locka mera besökare på sidan, allt innehåll, annonser och allt på websidan kommer att vara anpassade efter din idealkunds specifika utmaningar. Ifall man inte använder persona kommer risken vara stor, att ditt innehåll och marknadsinsatser kommer att bli ineffektiva och ha låg konvertering. Det leder till sämre avkastning den budgeten du lägger ner i ditt marknadsföringsarbete. (Webbs18)

 Det är naturligtvis bra att börja med en persona. Men i lång sikt är det inte tillräckligt. Inom marknadsföring är det vanligt att ha flera olika persona. Fler företag har till exempel 4 till 5 olika persona fastän de har få produkter som de säljer. Jag använder som exempel företag inom B2B försäljning, några personas till sånt företag kan vara till exempel:

 

-       En nyfiken produktchef

-       En stressad VD

-       En noggrann ekonomichef

-       En ansvarsfull försäljare

 

Även dock produkten eller tjänsten du säljer till vilken av helst av dessa personer, så kommer du ha utmaningar för att personer har olika intressen. Produktchefen är kanske den primära kunden för ditt företag. VD:n kanske vill veta att just ditt företag är den bästa leverantören av den tänkta lösningen. Ekonomichefen vill säkra att deras företag gör en klok investering ur deras ekonomiska perspektiv och sedan försäljaren hitta något nytt att sälja. Därför är det bra att företagen skulle skapa innehåll som skulle passa alla dessa 4 exemplar, för att få sånt innehåll som tilltalar alla personer som kommer att vara involverad i köpbeslutet.

 Ett bra sätt att lära sig känna sina idealkunder, är att intervjua de kunder som man redan har och försöka hitta den röda tråden som skulle vara gemensamt angående deras utmaningar och problemställningar, och vad har varit orsaken till det att de har valt just ditt företag som de vill handla med.

 För att börja med att bygga persona till din idealkund, skall man först ta reda på lite allmän information av den. Den kommer att ligga till grund för många av dina övriga frågor och hjälper dig till att se en större bild kring din idealkund. Desto mera man ställer specifika frågor om personans roll, slipper man djupare i ämnet och det kan bli då mer yrkesrelaterad. Det finns några frågor när man börjar bygga persona till företagen, och dessa kan vara till exempel:

-       Ålder

-       Roll/Titel

-       Vad är den ansvarig för?

-       Vilken erfarenhet har den?

-       Vilken kunskapsnivå har den? Till exempel hur insatt är den i tekniken eller motsvarande.

 

Lockande erbjudande

När man sedan börjar verkstella detta i verkligheten så skall man planera erbudanden/innehållet mycket noggrant. När ska de köras och hur länge? Vad är din långsiktiga målet? Försöker man skapa en lojal och återkommande kundbas eller hitta folk som kan sprida ordet om ditt företag. Som exempel kan vi använda en restaurang som försöker locka in nya kunder, målgruppen är åldringar (Åldringen får heta Fredrik). Fredrik är en gammal människa som har inte tid och leta nya lunchställen varje dag, han är en vanemänniska. Så vårt mål med Fredrik skulle i så fall vara att få honom in i vår restaurang en gång, sedan ge honom en avslappnad, enkel och snabb upplevelse så att han skulle återvända. Så varför skulle vi inte publicera någon slags erbjudande för nya kunder eller en tidsgaranti? Ifall man inte får maten inom 10 minuter så ger vi 50% rabatt på nästa beställning.

 

Online

Genom med att potentiella kunder handlar mer och mer via internetet så bör också företagens websidor vara lockande och samt innehållsrik, genom att det är företagens ytterdörr. När människor väljer var de ska äta/stanna övernatt, kommer de att använda en sökmotor för att hitta olika alternativ på området. Om ett företag inte visas i dessa resultaten så kommer de inte att få kunden och äta/stanna i ert företag, de kommer och fara till konkurrenten. (Preo18)

 

  

Källor:

(Hämtat 30.09.2018) https://www.webbstrategerna.se/vad-ar-en-persona/

(Hämtat 30.09.2018) https://www.preoday.com/sv/blog-sv/customer-persona/