Digital Marknadsföring

 

Den digitala marknadsföringen har under de senaste år blivit den största marknadsföringskanalen som man kan nå ut till potentiella kunder. Genom digital marknadsföring har också sätten att nå rätt målgrupp förenklats genom med att man kan rikta marknadsföringen via olika kanaler till rätta personer. Genom med att företagen kan välja några nyckelord, tillexempel i Google så något företag som säljer gymkläder kan köpa ord som treenivaatteet, och sedan när konsumenten söker efter treenivaatteet i Google så kommer deras websida upp i förslag som kunden kan sedan välja av.

Under kursens lopp vill jag lära mig metoden att använda digitala marknadsföring och lära mig nya sätt att utnyttja detta, på en liten budget och effektivt sätt. Begreppet digital marknadsföring är relativt nytt så det kommer att hittas på nya sätt att nå målgruppen bättre och på effektivare sätt, så det är viktigt att lära sig dessa sätten som man har till befogande ny för tillfälle.

Landningssida

Termen landningssida används för att beskriva webbsidan som besökaren landar på. Landningssida är alltså den första sidan besökaren kommer till, men i dagens läge designad och kraftigt riktade sidor mot vissa målgrupper, sökord eller tjänster. Målet alltså med en landningssida är att göra beslutsprocessen enklare, istället för att besökaren skulle besöka flera sidor, så skulle allt finnas i samma webbplats där besökaren skulle få all relevant information för att göra köpbeslut.

Inbound Marketing

Inbound Marketing går på att man optimerar innehållet på webben för att attrahera många och rätta kunder till företagens websidor. Genom att företagen vet exakt deras kunders intresser så att de kan anpassa innehållet till detta.

SEO – sökmotoroptimering och marknadsföringsautomation.

Är förkortning av den engelska termen Search Engine Optimisation och det är en samling av olika metoder samt tekninker för att få så mycket synlighet till en websida som möjligt och att det skulle synas så högt som möjligt i olika sökningar i sökmotoret. Desto högre företagens websida är i olika sökmotorer kommer potentiella kunder möjligen besöka din sida mera och handla just till din e-butik.

Content management-system CMS

CMS är ett webbaserat verktyg används för att hantera webbaserat innehåll, som till exempel texter och bilder på websidan. Det förenklar företaget att kommunicera med kunderna som besöker deras websida och gör informationen tillgängligt för besökarna. Webbpubliceringsverktyg är både sökmotoroptimerade och användarvänliga genom med att det kräver inte i flesta situationer några förkunskaper av dess användarna för enkel användning.

Gamification

Det är ett sätt att öka iteraktionen med ett material som kan vara digitalt eller fysiskt, för att öka användarens engagemang för sagda material. Gamification är ett fenomen som har hämtat inspiration från datorspeler, men i olika former har det funnits tidigare.  

Cookie

Cookies används på många webplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Det brukar gå information i cookies för att följa hur användaren surfar på näten.

 Internet of Things - IoT.

Iot är ett samlingsbegrepp för att alla varor som vi använder dagligen, och vi själva, skulle ha någon slags sensorer, det skulle dock hända först i framtiden. Det skulle alltså innebära att du skulle information av allt du gör, vad din puls är när du går/springer. Du skulle få alltså information om allt som händer runtomkring dig.

Kommentera här: